Training horecapersoneel, kostenpost of inkomstenbron?
Door Debbie Brugman, 15-08-22
Het vinden van horecapersoneel kan lastig zijn op het moment. Maar als je ze dan gevonden hebt, hoe ga je dan verder? Gooi je ze in het diepe of ga je ze eerst trainen? Dit is waarschijnlijk van een aantal factoren afhankelijk, zoals hoeveel ingewerkt personeel je hebt rondlopen, de drukte in je zaak en, niet geheel onbelangrijk, het kostenplaatje. Een training horecapersoneel hoeft niet per se veel geld te kosten, dat hangt af van wat voor een training je je medewerkers geeft.
Voor nieuwe medewerkers is het verstandig om ze in ieder geval een personeelstraining horeca te geven die toegespitst is op jouw bedrijf. Deze horecatraining kan je zelf verzorgen of door een van je ervaren medewerkers laten doen. In deze personeelstraining laat je ze zien waar jouw bedrijf voor staat, wat de do’s en dont’s binnen jouw bedrijf zijn en wat je van hen verwacht. Je wil dat al jouw medewerkers uitstralen wat jij voor ogen hebt en de gasten benaderen op de manier zoals jij graag ziet.
Naast een personeelstraining horeca is het aan te raden om een (up to date) personeelshandboek te hebben dat je aan nieuwe medewerkers kan geven, zodat ze alles nog eens rustig door kunnen lezen en op de hoogte zijn van de gang van zaken binnen je bedrijf. Daarnaast zorg je er op die manier voor dat ze op de hoogte zijn van alle regels binnen je bedrijf. Je kan dan achteraf nooit gedoe krijgen over regels waarvan ze zeggen dat ze het niet wisten. Als alles op papier staat en ze dit ontvangen hebben op het moment dat ze beginnen, kan dat nooit een punt van discussie worden.
Professionele trainingen horecapersoneel
De keuze is enorm op het gebied van professionele horecatrainingen. Van gastvrijheidstraining tot actieve verkoop, van biersommelier tot theesommelier. Je kan het zo gek niet bedenken of er is een horecatraining voor. De trainingen zijn vaak niet goedkoop en als ondernemer denk je daarom misschien al snel dat het zonde van het geld is. Het lijkt inderdaad zonde van het geld om medewerkers een training te laten volgen die binnen jouw bedrijf weinig of geen toegevoegde waarde heeft. Wat heb je tenslotte aan een theesommelier in een nachtclub? Maar een training op het gebied van gastvrijheid of actieve verkoop kan dan wel weer erg interessant zijn. Net als een biertraining of zelfs een opleiding tot erkend biersommelier als je een zaak hebt waar speciaalbier een belangrijke rol speelt. Of als je meer wil gaan doen met bijvoorbeeld speciaalbier.
Een horecatraining kan een behoorlijke investering zijn, maar als het er voor zorgt dat jouw personeel daardoor meer kennis heeft en daardoor meer omzet draait, is het de investering waard. Een gastvrijheidstraining en een horecatraining actieve verkoop zijn voor elke horecazaak interessant. Gastvrijheid is misschien wel de belangrijkste factor in de horeca. Als gasten zich gezien en welkom voelen is dat een reden om terug te komen. Personeel dat net dat stapje extra zet om de gast de ultieme beleving te geven. Het betaalt zich terug in gasten die terug blijven komen, die wat langer blijven zitten dan gepland of jouw zaak aanraden bij andere potentiële gasten. Een horecatraining actieve verkoop kan ervoor zorgen dat je personeel leert signalen op te pikken dat een gast op zoek is naar iets extra’s of iets speciaals. En om op een natuurlijke manier actieve verkoop toe te passen in hun werk, zonder dat het als opdringerig overkomt op de gast. Bedenk eens wat het jou als ondernemer op zou leveren als elke medewerker tijdens zijn of haar dienst drie extra drankjes weet te verkopen, een fles exclusieve wijn in plaats van huiswijn, bij vier tafels een aperitief of een digestief. Op jaarbasis is die horecatraining dan ineens het geld dubbel en dwars waard.
Horecatraining als secundaire arbeidsvoorwaarde
In de huidige markt is het soms lastig om aan personeel te komen en het te behouden. Naast salaris kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden hierin ook een belangrijke rol spelen. Het aanbieden van horecatrainingen of -opleidingen is zo’n secundaire arbeidsvoorwaarde die potentiële medewerkers over de streep kan trekken of ervoor kan zorgen dat je huidige personeel bij jou blijft. Of het nu medewerkers zijn die fulltime voor de horeca hebben gekozen of studenten die als bijbaan in de horeca werken; ze hebben allemaal bewust gekozen voor een baan in de horeca. Het aanbieden van horecatrainingen of -opleidingen sluit aan bij hun interesse. Je kan hen specifieke horecatrainingen aanbieden die aansluiten bij jouw bedrijf of ze zelf laten kiezen voor een horecatraining waar hun interesse naar uit gaat. Het gaat erom dat je ze de mogelijkheid biedt zich te ontwikkelen in een vakgebied dat ze interessant vinden.
Het kan een horecatraining op vakgebied zijn, denk aan specifieke culinaire trainingen of bijvoorbeeld een bieropleiding. Een andere mogelijkheid is een horecatraining op het gebied van andere vaardigheden, zoals bijvoorbeeld een managementtraining, een socialmedia-training of een HR-cursus. Welke kennis je medewerkers ook opdoen, jouw bedrijf zal er altijd van profiteren. Zowel door de toepassing van de opgedane kennis in de praktijk als door het feit dat ontwikkeling je medewerkers gemotiveerd houdt. Over de kosten kan je afspraken maken. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat een medewerker na het volgen van een door jou betaalde opleiding of horecatraining minimaal een bepaalde periode bij jou in dienst moet blijven of anders de kosten (gedeeltelijk) moet terugbetalen. Ook kan je afspraken maken over het behalen van een horecatraining of -opleiding. Je kan afspreken dat een medewerker een maximaal aantal keer examen mag doen op jouw kosten en de kosten anders voor eigen rekening komen of een periode waar binnen de horecatraining of -opleiding moet worden behaald. Wanneer jij als ondernemer een opleiding van een paar duizend euro betaald, zijn dat geen gekke voorwaardes.
Studiekosten en scholingsuitgaven zijn niet meer fiscaal aftrekbaar. In plaats daarvan is het STAP-budget gekomen. Het kan lonen om te kijken of de beoogde horecatraining of -opleiding daaronder valt. Wil je meer weten over trainingen horecapersoneel, personeelstrainingen of hoe het STAP-budget werkt en hoe je dit het beste aan kan pakken? Onze ervaren HR-medewerkers denken graag met je mee wat voor jouw situatie de beste optie is. Fooks spart graag met ondernemers over de mogelijkheden voor jouw werknemers en bedrijf.
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.