Stijgende energiekosten horeca; hoe houd je ze onder controle?
23-01-23
Het leek er voor de horeca eindelijk weer wat zonniger uit te zien na alle tegenslagen door de coronapandemie. Toch bleek 2022 bleek een nieuwe onaangename verrassingen in petto te hebben: een oorlog die zorgde voor een energiecrisis en een inflatie oplopend tot bijna 15% op grondstoffen en brandstoffen. Met als gevolg een ongekende stijging van de energiekosten en inkoopprijzen voor de horeca. In dit blog bespreken we de gestegen energiekosten horeca en hoe je deze kosten toch enigszins onder controle kan houden.
Hoewel iedereen begrijpt dat de prijzen gestegen zijn en dat ook de horeca niet ontkomt aan het verhogen van de prijzen, zorgt het voor de horecaondernemers wel voor een dilemma. Hoeveel kan je doorrekenen aan de gast zonder dat je deze wegjaagt? Veel ondernemers zijn aardig wat vet op de botten kwijtgeraakt door de verplichte sluitingen tijdens corona en kunnen de stijgende energiekosten horeca niet meer zelf opvangen. Ook de inkoopprijzen van drank zijn dermate gestegen dat de horecaprijzen van drank flink verhoogd moeten worden om een gezonde marge over te houden. Hierover in een volgend blog meer.
Gaat de TEK-regeling letterlijk en figuurlijk verlichting brengen?
Het prijsplafond voor energie, dat voor kleinverbruikers is ingezet om de kosten te beperken, helpt de horecaondernemers niet. Het gemiddelde energieverbruik en daarmee de gemiddelde energiekosten in de horeca overstijgen ruimschoots het maximale verbruik waarvoor het prijsplafond geldt. De overheid is bezig met een aparte regeling voor bedrijven: de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK).
Wanneer minimaal 7% van je omzet naar je energiekosten horeca gaat, kom je met ingang van 1 november 2022 in aanmerking voor de TEK-regeling. Met deze regeling krijg je een deel terug van het bedrag dat je meer bent gaan betalen aan energiekosten horeca. Het bedrag waar je recht op hebt, wordt berekend aan de hand van een drempelprijs van €1,19 per m³ gas en €0,35 per kWh elektriciteit. Wanneer je volgens jouw contract meer betaalt dan deze prijzen, dan krijg je hier 50% van terug, met een maximum van €160.000.
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor de TEK-regeling:
- Minimaal 7% van je omzet gaat naar energiekosten;
- Je bedrijf voldoet aan de Europese mkb-definitie:
- Je hebt minder dan 250 werknemers.
- Je jaaromzet is maximaal €50 miljoen.
- Je jaarbalans is maximaal €43 miljoen.
- Je bedrijf staat ingeschreven in het KVK Handelsregister.
De voorwaarden van de TEK-regeling kunnen nog veranderen. Op deze pagina van de Rijksoverheid vind je de meest actuele informatie. Deze regeling is een tijdelijke ondersteuning voor de energiekosten horeca gemaakt in de periode van 1 november 2022 tot en met 31 december 2023. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de TEK-regeling aan te vragen. Het ziet ernaar uit dat aanvragen in het eerste kwartaal van 2023 mogelijk gaat worden. De aanvraag dien je in bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Na het aanvragen besluit het RVO of je recht hebt op de tegemoetkoming. Bij goedkeuring ontvang je binnen een week een voorschot van 60% van de maximale subsidie.
Wat kan je zelf doen om de gestegen energiekosten horeca het hoofd te bieden?
De TEK-regeling biedt een beetje ademruimte, maar vangt dus niet de volledige stijging van de gestegen energiekosten horeca op. Het is daarom goed om je verbruik en sluipverbruik eens goed onder de loep te nemen om te kijken waar je kan besparen. Wanneer je open bent is het natuurlijk geen optie om de kachel uit te zetten, want gasten gaan niet in een koud café of restaurant zitten. Wellicht kan de thermostaat wel lager (op bepaalde tijden?) ingesteld worden. Of kan je door eenvoudige isolatiemaatregelen op energieverlies besparen. Denk bijvoorbeeld aan een dik (brandwerend) gordijn voor een tochtende deur, tochtstrips voor kieren of radiatorfolie achter de verwarmingen. Alle maatregelen die thuis energie besparen, doen dat op je zaak ook.
De horeca ontkomt er niet aan om energie te verbruiken. Voor de dagelijkse bezigheden als koken, koelen en afwassen, maar ook de energie die verbruikt wordt om het aangenaam te maken voor de gasten. Het terras heeft sinds het rookverbod een prominente plaats ingenomen bij menig horecazaak en wordt ook in de koudere maanden gebruikt door gasten. Ondernemers proberen dit vaak zo aangenaam mogelijk te maken door een verwarmd terras aan te bieden. Met de huidige energiekosten horeca zijn warmtelampen een kostbare manier om de gasten zich welkom te voelen op het terras.
Gelukkig zijn er vandaag de dag ook verwarmingsalternatieven die een stuk goedkoper qua energieverbruik zijn. Een voorbeeld hiervan zijn de verwarmde terraskussens van Sit & Heat. Energiezuinig en efficiënt. Bij een warmtelamp heb je veel energieverbruik en -verlies, omdat het bereik van de lamp vrij beperkt is en je vaak slechts een deel van de mensen aan tafel (en de tafel zelf) verwarmt. De warmtekussen hebben een gerichte verwarming per persoon, waardoor het warmteverlies minimaal is. Veel gemeentes bieden ook subsidies aan voor milieuvriendelijke alternatieven. Informeer bij je gemeente of dat bij jou ook het geval is.
Ook de overheid biedt een regeling voor wanneer je je bedrijf wil verduurzamen en daar geld voor moet lenen: de Borgstelling MKB-Kredieten Groen (BMKB-Groen). De BMKB-Groen kan je gebruiken voor groene investeringen. Hieronder vallen investeringen in:
- bedrijfsmiddelen die in de EIA-energielijst staan, zoals LED-verlichtingssystemen, energiezuinige koelingen en spiegelcamera’s voor wegtransport;
- overige middelen die je niet los kunt koppelen van de energie-investeringen in de bedrijfsmiddelen (maximaal 50% van de totale investering);
- aanpassing aan of vervanging van bedrijfspanden naar tenminste energielabel C.
De BMKB-Groen regeling vraag je niet zelf aan. Dat doet je financier, oftewel de instantie die jou een lening geeft. Financiers kunnen de regeling aanvragen tot 1 juli 2023.
Wat kan je nog meer doen om kosten te besparen en risico’s te beperken?
Ondanks alle maatregelen zal je er niet onderuit komen dat je energiekosten horeca hoger uit zullen vallen. Als ondernemer is het altijd belangrijk om een vinger aan de pols te houden als het gaat om de financiële gezondheid van je bedrijf, bij dit soort excessen is dat nog belangrijker. Wanneer heb je voor het laatst je personeelskosten, werkgeverspercentage, loonkostenpercentage of verzuim onder de loep genomen? Personeelszaken, en zeker de salarisadministratie in de horeca, vragen om kennis en kosten tijd. Je kan hulp en advies inschakelen en zaken uitbesteden. Dat zorgt ervoor dat jij je kostbare uren aan ondernemen kan besteden.
Bij Fooks kan je al je personeelszaken onderbrengen bij één partner. Onze gratis app biedt je de mogelijkheid om in handomdraai je personeelsplanning te maken, verzuim te registreren, personeelsdossiers bij te houden, uren te registreren, financieel inzicht te krijgen en verlof bij te houden. Door de integratie met de Fooks app heb je je hele bedrijf bij elkaar in één omgeving.
Voor een vast bedrag per medewerker per maand verzorgen we de volledige loonadministratie van je medewerkers. All-in, zonder verborgen kosten. Samenwerken met Fooks op het gebied van salarisadministratie betekent dat we de maandelijkse mutaties, aangifte loonbelasting, aangifte pensioenfonds en het jaarwerk doen. Daarnaast verzorgen wij de digitale loonstroken, jaaropgaven, werkgeversverklaringen, arbeidscontracten en loonjournaalposten. Met onze jarenlange ervaring en achtergrond in HR hebben we alles in huis om je goed te helpen. We staan altijd persoonlijk voor je klaar. We denken met je mee, adviseren en delen onze kennis en tools met je. Wil je graag een afspraak om de mogelijkheden en voordelen voor jouw bedrijf te bespreken? We horen graag van je.
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.