Personeelskosten in hospitality en recreatie

Door Joyce Wubben, 24-05-22

Personeelskosten in hospitality en recreatie

Eerder schreven we al over personeelskosten in de horeca. Voor recreatie en hospitality geldt in grote lijnen hetzelfde. In dit blog geven we je een kort overzicht van wat er onder personeelskosten recreatie en hospitality valt, hoe je het percentage personeelskosten berekent ten opzichte van je omzet en hoe je hier zo bewust mogelijk mee om gaat.

Waaruit bestaan personeelskosten recreatie en hospitality?

Bij personeelskosten recreatie en hospitality denken veel mensen aan de loonkosten van personeel. De personeelskosten bestaan echter uit meer kosten dan alleen het brutosalaris van medewerkers. Personeelskosten recreatie en hospitality bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Salaris
  • Vakantietoeslag
  • Werkgeverslasten en -premies
  • Indirecte loonkosten
  • Onvoorziene kosten

Salaris, vakantietoeslag en werkgeverslasten en -premies vallen onder de directe loonkosten. Deze kosten zijn gebonden aan wettelijke voorschriften. Op basis van het salaris worden de vakantietoeslag en de werkgeverslasten en -premies berekend. Dit zijn vastgestelde percentages. De werkgeverslasten en -premies bedragen al snel zo’n 30% van het brutoloon. Onder deze lasten en premies vallen loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Wat zijn indirecte loonkosten en hoe beïnvloeden die de personeelskosten recreatie en hospitality?

Indirecte loonkosten en onvoorziene kosten vormen het tweede, variabele deel van de personeelskosten. De hoogte van de indirecte loonkosten is afhankelijk van de afspraken die je maakt met je medewerkers en welke indirecte loonkosten van toepassing zijn op jouw zaak. Onder de indirecte loonkosten vallen secundaire arbeidsvoorwaarden als:

  • Pensioenopbouw
  • Tegemoetkoming woon-werkverkeer
  • Kosten leaseauto’s
  • Functioneringstoeslagen
  • Opleidingen en cursussen
  • Abonnementen
  • Telefoon van de zaak
  • Werkkleding
  • Dertiende maand
  • Extra vakantiedagen

De meeste indirecte kosten zijn niet verplicht, echter kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden wel een doorslaggevende rol spelen voor potentiële medewerkers om voor jouw bedrijf te kiezen. Hoe ver je hierin kan en wil gaan, kan je dus zelf bepalen. Reken deze kosten wel goed door, zodat je niet achteraf tot de conclusie komt dat de secundaire arbeidsvoorwaarden die je met een werknemer hebt afgesproken ervoor zorgen dat je personeelskosten te hoog zijn.

Een ongeluk uit een klein hoekje, grote gevolgen voor je personeelskosten recreatie en hospitality

Het risico op een ongeluk op de werkvloer is als medewerker in recreatie of hospitality nu eenmaal groter dan in pak ‘m beet de accountancy-sector. Maar ook kosten als een schadeclaim of een werknemer die uitvalt en arbeidsongeschikt raakt, kunnen hoog oplopen. Deze onvoorziene kosten kunnen zwaar drukken op je personeelskosten recreatie en hospitality. Je kan je als ondernemer verzekeren tegen dit soort onvoorziene kosten, waardoor jij niet meer het financiële risico loopt. Voorbeelden hiervan zijn een ziekteverzuimverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, nabestaandenverzekering of een collectieve ongevallenverzekering. Voor risico’s op het gebied van ziekteverzuim en (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid is payrollen ook een aantrekkelijke mogelijkheid. Het werkgeversrisico ligt dan niet meer bij jou, maar bij het payrollbedrijf. Daarnaast worden alle personeelszaken jou uit handen genomen. Ziekteverzuim brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar ook een hoop administratieve rompslomp die je als werkgever nauwkeurig bij moet houden. Wanneer je jouw vaste en/of flexibele medewerkers via payroll in dienst hebt, heb jij hier geen omkijken meer naar.

Percentages personeelskosten recreatie en hospitality berekenen

Hoe hoog het percentage personeelskosten recreatie en hospitality mag zijn, verschilt per bedrijf, ondernemer, concept en locatie. Als je een seizoensbedrijf hebt, zal het percentage bijvoorbeeld door het jaar heen schommelen. Gemiddeld genomen gaat men er vanuit dat het percentage personeelskosten 30% mag zijn.

De loonkosten van de werkgever liggen gemiddeld 30% hoger dan het brutoloon dat de werknemer ontvangt. Wanneer twee werknemers dus € 2000,- en € 1800,- bruto verdienen, zijn de loonkosten voor jou als werknemer respectievelijk € 2600,- en € 2340,-. Het percentage arbeidskosten kan je berekenen door alle loonkosten bij elkaar op te tellen en dat bedrag te delen door je omzet, maal 100. In dit voorbeeld is het totaal van de loonkosten € 4940,-. Stel dat de omzet die maand € 15.000,- is, dan is het arbeidskostenpercentage (4940/15.000) x 100 = 32,9%. Het is aan te raden je personeelskosten recreatie of hospitality elke maand te berekenen, zodat je op tijd in kan grijpen als deze te hoog zijn ten opzichte van de omzet.

Door gebruik te maken van onze gratis personeelsapp creëer je inzicht in zaken als je loonkosten, omzet, loonkostenpercentages, verzuimcijfers en productiviteit. Dit helpt je een vinger aan de pols te houden om niet te hoge kosten te maken. Doordat je alle gegevens bij elkaar in één platform hebt, kan je direct bijsturen waar nodig en heb je altijd real time inzicht in je bedrijf. Naast financieel inzicht, biedt onze gratis app je de mogelijkheid om in een handomdraai roosters te maken, urenregistraties, verlof en verzuim bij te houden en personeelsdossiers te maken. Wil je meer weten over de voordelen die onze gratis personeelsapp jou te bieden heeft? Boek dan een vrijblijvende demo. Wil je meer weten over het uitbesteden van het werkgeversrisico door middel van payrolling of spar je liever direct met een van onze ervaren HR-medewerkers? Geen probleem, je kan ons bellen en mailen. Bij Fooks denken we graag met je mee.

Delen:

Contact met Fooks 

Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.