Het hoe en wat van een bedrijfsplan horeca schrijven
13-08-21
Wanneer je een eigen zaak wilt beginnen, een tweede zaak wilt openen of je huidige zaak uit wilt breiden is het verstandig een bedrijfsplan horeca te schrijven. Wanneer je externe financiers nodig hebt, ontkom je er niet aan een businessplan schrijven. Maar ook als je je zaak volledig zelf financiert, is het aan te raden een bedrijfsplan horeca te schrijven. Je dwingt jezelf na te denken over alle aspecten die komen kijken bij het openen van je zaak en krijgt inzicht in de (financiële) haalbaarheid van je plan. Op die manier start je goed voorbereid en kom je niet zo snel voor verrassingen te staan.
Zeven stappen van een horeca businessplan schrijven
Waaruit bestaat een goed bedrijfsplan horeca en hoe schrijf je dat? In dit blog kijken we naar alle zaken die komen kijken bij het schrijven van een horeca businessplan. Een goed ondernemingsplan bestaat uit zeven onderdelen:
De samenvatting
De samenvatting is een cruciaal onderdeel van een bedrijfsplan horeca. Dit is het eerste dat gelezen wordt en bepaalt of de rest van je plan gelezen wordt of niet. In de samenvatting moet je de lezer overtuigen van het bestaansrecht van je bedrijf. In dit deel leg je uit wat je gaat doen en waarom dat belangrijk is.
De ondernemer
Dit deel gaat over de mens achter het bedrijf, zodat de lezer in kan schatten of je het plan en het bedrijf aankan. Hier vertel je wie je bent, waar je werkt en gewerkt hebt. Je beschrijft je sterke en zwakke punten, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak.
Het bedrijf
In dit deel van het bedrijfsplan horeca beschrijf je jouw concept. Beschrijf het concept duidelijk, kernachtig en in begrijpelijke taal. Iemand zonder horecakennis moet het ook snappen. Leg uit wat er uniek is aan jouw concept en wie je doelgroep is.
De markt
In dit deel beschrijf je de marktontwikkelingen rondom jouw bedrijf. Hier ga je dieper in op wie je doelgroep is, hoe zij jouw bedrijf gaan vinden en je ze aan jouw bedrijf gaat verbinden. Ook bespreek je de concurrentie. Wat is jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten? Maak een SWOT-analyse. Deze analyse beschrijft je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Wees niet bang dat het beschrijven van je zwaktes en bedreigingen tegen je werkt. Doen alsof die niet bestaan is heel naïef en ze benoemen laat zien dat je er goed over nagedacht hebt en het serieus neemt.
Marketingplan
Het marketingplan beschrijft hoe je jouw bedrijf in de markt gaat zetten Je behandelt hier de onderdelen product, prijs, promotie, plaats, presentatie en personeel. Samen vormen deze 6 P’s de marketingmix van een horecazaak. In het volgende blog gaan we uitgebreider in op deze 6 P’s en het marketingplan.
Financieel plan
Hier breng je jouw financiële situatie in kaart. Dit onderdeel is erg belangrijk, moet volledig zijn en concrete toelichtingen van de verschillende begrotingen bevatten. De begrotingen die je in ieder geval op moet nemen zijn de investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en je persoonlijke begroting. Met het financieel plan bereken je hoeveel kapitaal je nodig hebt om te starten, waar je dat vandaan gaat halen en hoeveel winst je verwacht te gaan maken. In het volgende blog gaan we dieper in op de soorten begrotingen.
Algemene en juridische zaken
Een horeca businessplan schrijven betekent dat je ook na moet denken over externe zaken die invloed kunnen hebben op jouw bedrijf. Denk hierbij aan vergunningen, verzekeringen en algemene voorwaarden. Benodigde vergunningen verschillen per gemeente. Zorg dat je op een rijtje hebt welke vergunningen je nodig hebt en wat de procedure is in de gemeente waar je jouw bedrijf wil vestigen. Denk in dit onderdeel ook aan zaken als wetten met betrekking tot hygiëneregels en voedselveiligheid en beschrijf hoe je je hieraan gaat houden en welke investeringen hier eventueel voor nodig zijn.
Tips bij het schrijven van een bedrijfsplan horeca
Je kan waarschijnlijk niet wachten om aan de slag te gaan en zou het liefst morgen een pand betrekken en starten. Dat enthousiasme kenmerkt je als ondernemer! Toch is het belangrijk om je eerst te focussen op het schrijven van een goed bedrijfsplan horeca. Dit zorgt ervoor dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan als je eenmaal begint. We geven je graag nog wat tips mee voor het schrijven van je plan:
- Schrijf een simpel en beknopt plan, zodat het voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen is;
- Laat familie, vrienden, kennissen met én zonder horeca kennis of kennis van ondernemen het plan lezen en neem hun tips en adviezen mee in je plan;
- Maak weloverwogen keuzes. Onderzoek uitvoerig wat je nodig hebt en welke opties er zijn. Een begroting is al snel te krap wanneer je tijdens het opstarten bijvoorbeeld besluit toch voor een luxere keuken, innovatiever kassasysteem of ander meubilair te gaan. Door vooraf weloverwogen keuzes te maken en te bedenken wat je nodig hebt, voorkom je dit probleem;
- Verdiep je in je doelgroep en in wat zij vragen. Ga niet alleen uit van jouw aanbod. Je kan een fantastisch idee hebben, maar als dat niet aansluit bij wat jouw doelgroep wil, is de kans op mislukking groot. Investeer in marktonderzoek, daar pluk je later de vruchten van;
- Verdiep je in de mogelijkheden rondom personeel voordat je dit opneemt in je bedrijfsplan horeca. Kies je ervoor om zelf het juridisch werkgeverschap op je te nemen of kies je ervoor dit uit te besteden. Payroll kan veel voordelen bieden ten opzichte van personeel zelf in dienst nemen;
- Weeg af of je zelf de salarisadministratie uit gaat voeren of dat je dit uitbesteedt en neem dat mee in je plan en je begroting. Uitbesteden klinkt als een kostenpost, maar wanneer je van jezelf weet dat je hier absoluut geen kaas van hebt gegeten en dit je enorm veel tijd gaat kosten, kan het een goed idee zijn om dit juist uit te besteden. De tijd die je bespaart, kan je dan juist weer in je bedrijf stoppen;
- Bedenk dat een bedrijfsplan horeca niet te lang moet zijn. Toch heb je soms veel informatie over een bepaald onderwerp die wel echt in het plan moet. Zet deze informatie dan in een bijlage. Refereer er kort aan in de lopende tekst en neem de uitwerking op in de bijlage. Dit houdt je plan leesbaar;
- Een bedrijfsplan horeca is niet in beton gegoten. Het is een leidraad. Je kan, waar nodig, informatie altijd aanvullen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van personeel, salarisadministratie of andere zaken die komen kijken bij het starten of uitbreiden van je eigen bedrijf? Onze ervaren medewerkers denken graag met je mee. Neem gerust eens een kijkje op onze site om te zien hoe onze gratis personeelsapp ondernemen makkelijker maakt voor jou. We denken bij Fooks graag met je mee om je bedrijf zo succesvol mogelijk te maken!
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.