Botst een gedragscode horecapersoneel met het gastvrijheidsprincipe?
28-02-22
Daar kunnen we kort over zijn: nee. Een gedragscode horecapersoneel maak je, omdat je personeel je visitekaartje van je bedrijf is. Zoveel mensen, zoveel karakters, gewoontes en normen en waarden. Wat jij misschien heel logisch of normaal vindt, is dat voor een ander misschien niet. Door gebruik te maken van een gedragscode horecapersoneel heb je altijd een basis waar je op terug kan vallen. De gedragscode horecapersoneel is niet bedoeld om je personeel al identieke robots te laten functioneren. Wel om een bepaalde standaard te creëren.
In een branche waar gastvrijheid centraal staat en je wil dat je gasten zich op hun gemak voelen en zich thuis voelen, lijkt het misschien raar om je personeel dan wel aan een gedragscode te onderwerpen. Als je er over nadenkt, is dat echter niet zo gek. Je verwacht van je gasten ook dat zij zich netjes gedragen, personeel respectvol behandelen en zich houden aan de huisregels van jouw zaak. Als het voor gasten niet altijd normaal is om dat vanzelfsprekend te doen, geldt dat ook voor werknemers.
Voordelen van een gedragscode horecapersoneel
Het grootste voordeel van huisregels voor horecapersoneel is dat zij precies weten wat er van hen verwacht wordt. En misschien nog belangrijker: wat er niet getolereerd wordt. Een gedragscode horecapersoneel schept duidelijkheid bij jou en je personeel.
Het dwingt jou na te denken over wat je uit wil dragen in je zaak, om na te denken over bepaalde processen in je zaak en de handelswijze vast te leggen en het biedt je duidelijke regels om op terug te vallen in geval van conflicten met of tussen werknemers. Wanneer jij in je gedragscode horecapersoneel hebt vastgelegd wat bijvoorbeeld de regels omtrent alcohol, drugs of roken, het gebruik van bedrijfseigendommen of mobiele telefoons tijdens het werk, of eten en drinken tijdens het werk zijn, kan je bij eventuele discussies of conflicten verwijzen naar de gedragscode horecapersoneel.
Om de gedragscode horecapersoneel functioneel te laten zijn, is het belangrijk om je medewerkers actief bewust te maken van het bestaan van deze huisregels. Bied deze aan bij het tekenen van een arbeidsovereenkomst, voeg ze toe aan een personeelshandboek, of hang ze op een zichtbare plek achter de schermen. Als je het heel formeel wil aanpakken, kan je medewerkers de gedragscode horecapersoneel laten tekenen, zodat er nooit discussie kan zijn dat ze er niet bekend mee waren.
Wat zet je in een gedragscode horecapersoneel?
Er zijn geen formele regels voor wat er in een gedragscode horecapersoneel moet of mag staan. De huisregels mogen echter nooit in strijd zijn met de primaire of secundaire arbeidsvoorwaarden van de werknemer.
Er zijn tal van voorbeelden van een gedragscode horecapersoneel online te vinden. Die van KHN vind je hier. Je kan hier zelf zaken aan toe voegen of weglaten, zolang je maar niets opneemt dat conflicteert met de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden (of wetten in het algemeen, maar dat lijkt ons duidelijk). Je kan huisregels voor horecapersoneel zo uitgebreid of kort maken als je zelf wil. Het is vooral belangrijk om na te denken wat jij belangrijk vindt om aan je personeel mee te geven. Hieronder volgt een aantal voorbeelden van onderwerpen die je op kan nemen in je gedragscode horecapersoneel.
- Algemene gedragsregels
- Alcohol/drugs/roken
- Bedrijfseigendommen
- Bedrijfskleding/persoonlijke beschermingsmiddelen
- Cursus en training
- Eten en drinken op het werk
- Fooien/geschenken
- Gebruik telefoon/computer/sociale media
- Klachten van gasten
- Ongewenst gedrag
- Persoonlijke relaties op het werk
- Privézaken regelen in werktijd
- Sancties
- Veiligheid/bedrijfsongeval/bedrijfshulpverlening
- Vertrouwenspersoon
- Werkafspraken en ordevoorschriften
- Werktijden en pauzes
- Ziekte, verlof en verzuim
Begin een gedragscode horecapersoneel altijd met een uitleg van wat het doel van de gedragscode is. Welke onderwerpen en regels je in jouw gedragscode horecapersoneel opneemt, hangt af van jouw bedrijfscultuur, het aantal medewerkers en met name jouw manier van ondernemen.
Hoe strikt handhaaf je de huisregels horecapersoneel?
Een gedragscode horecapersoneel heeft alleen nut als je de gedragscode ook handhaaft. Hoe strikt je handhaaft, zal afhangen van het feit waar het om gaat. Als een werknemer een Red Bull heeft gedronken, terwijl de afspraak is dat die niet onder de personeelsdrankjes vallen, zal je hem of haar daarop aanspreken, maar zullen er geen zwaarwegende consequenties aan zitten. Vertoont een medewerker agressief of seksueel intimiderend gedrag naar collega’s of gasten, dan zal je veel strenger handhaven en zullen er wel zwaarwegende consequenties aan het overtreden van de gedragscode horecapersoneel zitten. Het verschilt dus per situatie, en vooral de ernst van de situatie, hoe strikt je de gedragscode horecapersoneel handhaaft.
Gedragscode horecapersoneel en personeelsdossier; twee belangrijke zaken voor ondernemers
In de huisregels horecapersoneel kan je ook vastleggen welke consequenties overtredingen hebben. Op sommige overtredingen mag ontslag op staande voet volgen, controleer wel altijd of dat ook juridisch klopt. In combinatie met een gedragscode horecapersoneel is het ook van belang om personeelsdossiers bij te houden. Hierin kan je ook overtredingen van de gedragscode vastleggen. Dit is belangrijk, omdat je op die manier aan dossieropbouw doet. Mocht er ooit een situatie ontstaan waarbij je tegenover de werknemer komt te staan door een arbeidsconflict of om een andere reden liever niet verder wil met een werknemer, dan versterkt een bijgehouden personeelsdossier je positie.
In een personeelsdossier leg je alle zaken van je medewerker vast: arbeidscontract, persoonsgegevens en documenten. Documenten zijn niet alleen zaken als een kopie van het paspoort, maar ook een beoordelingsverslag, verslag van een functioneringsgesprek en eventuele schriftelijke waarschuwingen. Overtredingen van de gedragscode horecapersoneel leg je in de app ook op een simpele manier vast. Met de gratis personeelsapp van Fooks heb je alle personeelsgegevens bij elkaar in een compleet digitaal personeelsdossier. Nooit meer zoeken naar een formulier of een bestand, alle gegevens zijn altijd binnen handbereik en up-to-date.
Naast het bijhouden van personeelsdossiers biedt onze gratis personeelsapp nog meer voordelen om het jou als ondernemer zo makkelijk mogelijk te maken. Zo wordt roosters maken een stuk sneller, makkelijker en leuker met de app. Daarnaast houd je in de gratis app bijvoorbeeld de urenregistratie bij, registreer je makkelijk verlof en verzuim en heb je met de financiële module inzicht in je financiële statistieken.
Wil je meer weten over hoe onze gratis app jou het ondernemen makkelijker maakt? Boek een vrijblijvende demo om de app op je gemak te verkennen. Spar je liever met een van onze ervaren HR-medewerkers over hoe het voor jouw zaak makkelijker of beter kan? Mail ons gerust om een afspraak te maken.
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.